Fizinio raštingumo modelis
Apie fizinio raštingumo projektą
Suprasdamas fizinio raštingumo svarbą ir reikšmę Lietuvos žmonėms, Lietuvos tautinis olimpinis komitetas (LTOK) ėmėsi iniciatyvos sukurti pirmąjį fizinio raštingumo modelį, kuriuo pirmiausia bus remiamasi ugdant ikimokyklinio, priešmokyklinio ir pradinio mokyklinio amžiaus vaikus.
Projektui įgyvendinti LTOK gavo Tarptautinio olimpinio komiteto (TOK) paramą ir pasitelkė partnerius iš Didžiosios Britanijos organizacijos Youth Sport Trust International (YST), jau sukūrusios panašų modelį Didžiajai Britanijai. Ši organizacija aktyviai veikia ugdymo per sportą, fizinio aktyvumo skatinimo, fizinio raštingumo srityse, įgyvendina projektus ir programas visame pasaulyje.
Šiuo modeliu paremtus fizinio raštingumo ugdymo mokymus Lietuvoje ves sertifikuoti vadovai, baigę LTOK ir YST rengiamus fizinio raštingumo modelio kursus.
Fizinis raštingumas. Kas tai?
Fizinio raštingumo (toliau – ir FR) sąvoka yra palyginti naujas dalykas pasaulyje, tad jo apibrėžimas tolydžio plėtojamas. Tarptautiniu mastu apibūdinant fizinį raštingumą paprastai vartojamas akademinis profesorės Margaret Whitehead (2013) suformuluotas apibrėžimas: „Fizinį raštingumą galima apibūdinti kaip motyvaciją, pasitikėjimą, fizinę kompetenciją, žinias ir supratimą, leidžiantį išlaikyti fizinį aktyvumą visą gyvenimą.“ Atsižvelgiant į šių dalykų svarbą fizinio raštingumo sąvokos apibrėžimas buvo pritaikytas ir Lietuvai.
Kviečiame žiūrėti filmuką:
Fizinis raštingumas – tai motyvacija, pasitikėjimas, fizinė kompetencija, žinios apie judėjimo svarbą ir supratimas, kad šia veikla būtina užsiimti visą gyvenimą.
Į apibrėžimą įtraukti keturi pagrindiniai komponentai: motyvacija, pasitikėjimas, kompetencija (pagrindiniai judėjimo įgūdžiai, fizinės ypatybės, žinios bei supratimas) ir dalyvavimas. Ir patys komponentai, ir jų tarpusavio sąsajos yra vienodai svarbūs dalykai, nes bendroji FR sąvoka formuojama remiantis jų visuma.
Kodėl fizinis raštingumas yra svarbus dalykas?
Žmonės, turintys fizinio raštingumo žinių, supratimą apie jį, taip pat įgūdžių ir motyvacijos, geba siekti asmeninio tobulėjimo, socialinės įtraukties ir aktyvaus pilietiškumo. Kartu tai kiekvienam asmeniui leidžia tobulinti savo fizinį raštingumą visą gyvenimą. Fizinis raštingumas svarbus žmonėms, kurie užsiima fizine veikla, siekia tobulėti ugdydami savo fizines, pažintines, emocines ir socialines savybes. Pagal fizinio raštingumo sampratą žmonės mokosi dėl įvairių priežasčių – norėdami gyventi aktyviai ir ilgai, palaikyti socialinius ryšius, išreikšti save. Jie mokosi judėti, o, kita vertus, juda norėdami mokytis. Fizinio raštingumo svarba tampa akivaizdi tada, kai žmogus, bendraudamas su pasauliu mokosi judėti savo kūnu dėl socialinių, estetinių ir net išgyvenimo paskatų. Kitaip tariant, daro tai ne tik rūpindamasis savo sveikata, bet ir norėdamas tobulėti, patirti judėjimo teikiamą malonumą kasdieniame gyvenime. Fizinis raštingumas – tai sąvoka, kuria remiantis pedagogai skatinami džiaugtis kiekvieno auklėtinio stiprybėmis ir pasinaudoti jomis kaip pagrindu mokant gyventi prasmingą ir sveiką gyvenimą per fizinę veiklą, sportą, aktyvų poilsį ir laisvalaikį. Pedagogai gali priimti įvairius organizacinius sprendimus ir kurti turinį taip, kad auklėtiniai mokytųsi naujų ir vis sudėtingesnių judesių sekų. Tobulinant fizinį raštingumą įgyjama įvairių pažintinių, socialinių, emocinių ir fizinių įgūdžių, kurie gali būt iš panaudoti neformaliose švietimo įstaigose. Šis procesas – tai visą gyvenimą trunkanti kelionė, kurioje kiekvienas žmogus užsiima fizine veikla pagal savo nuostatą ir norą mokytis.
Fizinis raštingumas gali būti laikomas holistine samprata, skatinančia suinteresuotąsias šalis vartoti bendrą kalbą, nustatyti bendrą tikslą ir laikytis to paties požiūrio į fizinį aktyvumą, išlaikomą visą gyvenimą bet kurioje aplinkoje. Tad fizinis raštingumas turi būti visų amžiaus grupių vaikų sporto ir fizinės veiklos pagrindas.
Kas atsakingas už fizinio raštingumo ugdymą?
Už fizinio raštingumo ugdymą atsakingi tėvai (šeima), ikimokyklinio, priešmokyklinio, pradinio ir bendrojo ugdymo pedagogai, fizinio ugdymo mokytojai, treneriai ir kiti specialistai, dirbantys įvairiose įstaigose, kaip antai: mokyklose, vaikų darželiuose, sporto ir fizinio aktyvumo bei šokių klubuose.
Fizinio raštingumo modelis