Kaune vykusiuose Olimpinių vertybių ugdymo programos (OVUP) mokymuose šį kartą dalyvavo ne tik patyrę instruktoriai ir motyvuoti pedagogai, bet ir viešnia iš Tarptautinio olimpinio komiteto (TOK).
Daugiau apie OVUP programą raste čia.
TOK Olimpinio kultūros ir paveldo fondo vyriausioji švietimo vadovė Xenia Kourgouzova atvyko susipažinti su olimpinio ugdymo programomis Lietuvoje, o svarbiausias jos vizito tikslas – pamatyti, kaip vyksta OVUP mokymai.
Apsilankiusi Kaune surengtuose Lietuvos tautinio olimpinio komiteto (LTOK) mokymuose X.Kourgouzova prasitarė, kad šis vizitas asocijuojasi su pačiomis geriausiomis emocijomis, o Baltijos šalys jai visada kėlė susižavėjimą. Tai buvo pirmoji jos pažintis su Lietuva. Iš Kanados atvykusi viešnia mielai sutiko pasidalyti įspūdžiais apie tai, kaip mūsų šaliai sekasi įgyvendinti OVUP, bei pristatė artimiausius programos tikslus.
„Jaučiuosi labai šiltai priimta, jūs puikiai dirbate. Man pasisekė, kad galėjau aplankyti kelis išskirtinius renginius. Man buvo ypač malonu dalyvauti geriausių fizinio ugdymo mokytojų apdovanojimuose, susitikti su pedagogais, kurie sunkiai dirba, ir pamatyti, kokiu aukštu lygiu įvertinamos jų pastangos. Tai unikali patirtis. Ir, žinoma, pamatyti tai, dėl ko atvykau į Lietuvą, – pasižiūrėti, kaip OVUP įgyvendinama realybėje. Visos patirtys buvo išskirtinės“, – sakė ji.
– Kokių įspūdžių išsinešėte iš OVUP mokymų Kaune?
– Man labai patiko praktinė mokymų dalis ir tai, kad mokymai nėra formalūs, dalyviai noriai įsitraukia į visas veiklas. Didelį įspūdį paliko ir mokymų struktūra, kuri skatina įsitraukti kiekvieną ir ragina išbandyti visas veiklas – tiek praktines, tiek teorines. Būtent to mes ir siekiame šia programa – kūno, minčių ir fizinio ugdymo balanso bei įsitraukimo. Į mokymus įtrauktos visos mūsų ugdomos vertybės, o mokymų vadovai sunkiai dirba tam, kad visos temos būtų įtraukios ir suprastos ne formaliai, o pragmatiškai. Tokio darbo nepamatysi kasdien ir tai mane labai sužavėjo.
– Kuo, jūsų nuomone, išsiskiria OVUP pritaikymas Lietuvoje?
– Mes visuomet pasitelkiame Lietuvos pavyzdį kaip programos atspirties tašką. Jūs atliekate nuostabų darbą įgyvendindami olimpinį ugdymą. Iš to, ką pamačiau, tai, ką Lietuvoje pasiekėte, yra labai unikalu, tikslingai nukreipta ir atsižvelgta į vietinį kontekstą, mokytojus, švietimo sistemą. Iš to, kaip Lietuva įgyvendina olimpinio ugdymo programas, gali pasimokyti visos valstybės ir programas prisitaikyti prie savo vidinių kontekstų bei problemų. Kai kalbu apie OVUP įgyvendinimą, aš nuolat primenu Lietuvos pavyzdį.
– Kodėl kaip pavyzdį linksniuojate būtent Lietuvą?
– Tokia OVUP specifika, kad šią programą galima pritaikyti prie vietinio konteksto ir sudėlioti taip, kad ji būtų paveiki įvairiose situacijose, tiktų skirtingoms švietimo sistemoms, skirtingoms klasėms.
Kiekviena valstybė turi nevienodus resursus. Vienose šalyse labai išplėtota mokymosi infrastruktūra, jose daug galimybių, baseinų, žaidimų aikštelių, o kitose – vienas kabinetas, kuriame gali dirbti ir pamiršti apie žaidimų aikšteles ar pažangią mokymosi įrangą. Būtent čia Lietuva ir yra unikali, nes jūsų pavyzdys rodo, kad programai įgyvendinti nereikia daug resursų, jūs galite daug išmokyti naudodami vos kelias virves, kėdes ir panašiai. Tai, kaip ši programa įgyvendinama Lietuvoje, neabejotinai yra pavyzdys kitoms valstybėms.
– Kodėl olimpinės vertybės šiandien yra svarbios?
– Svarbiausia – kontekstas. O šiandieninis kontekstas rodo, kad fizinis aktyvumas veikia visas mūsų gyvenimo sritis. Yra daugybė mokslinių tyrimų, įrodančių, kad fizinis aktyvumas gerina akademinius pasiekimus, koncentraciją, mažina depresijos lygį. Šiuo metu gyvename tokiu laikotarpiu, kai fizinis aktyvumas labai svarbus psichinei sveikatai, psichologiniam balansui, o kai kuriose šalyse žmonės apskritai jaučiasi įkalinti, jie negali išeiti iš namų, tad kyla iššūkių rasti motyvacijos judėti. Todėl olimpinės vertybės yra labai svarbios, nes jos gerina gyvenimo kokybę, ypač jaunimui. Valstybės pasirenka įvairias priežastis, kodėl olimpinėmis vertybėmis paremtas ugdymas joms svarbus, bet galiausiai viskas atsiremia į tai, kad mes turime paskatinti vaikus judėti tam, jog gerėtų jų gyvenimo kokybė.
– Su kokiais iššūkiais gali susidurti mokytojai, ugdantys olimpines vertybes?
– Manau, mes jau peržengiame mąstymą, kad toks ugdymas yra sudėtingas ar jam reikia daugybės resursų. Kartais mokytojams, manantiems, kad jiems reikia specialios sportinės įrangos ar fizinio ugdymo pedagogo arba trenerio išsilavinimo, iš tiesų tereikia paskatinimo. Kai kalbame apie OVUP, visa tai nėra tiesa. Bet kuris mokytojas, nesvarbu, kuriame pasaulio kampelyje jis dirbtų, gali įtraukti OVUP į bet kokio dalyko pamoką. Programos įrankių rinkinys gali padėti suprasti, ko reikia esant specifiniam kontekstui. Sakyčiau, kad pagrindinis sunkumas yra nežinojimas, kur pradėti, ir su tuo susijusi baimė.
– Kaip mes galime padėti mokytojams nugalėti baimes?
– Programos, kurias LTOK vykdo Lietuvoje, nepaprastai padeda, nes mokytojai jaučia palaikymą, turi galimybę geriau suprasti, gauna praktinių įrankių OVUP įgyvendinti. Jei mokytojai yra motyvuoti OVUP įtraukti į savo mokymo planą, jie gali bet kada tą padaryti, nes tai nėra sudėtinga. OVUP įrankių rinkinys yra išverstas į septynias kalbas, šiuo metu dirbame ties dar keliais vertimais. Didžiausią pasisekimą matome tose valstybėse, kurios labiausiai stengiasi padėti savo mokytojams ir organizuoja mokymus.
– Kokie artimiausi OVUP tikslai?
– Šiuo metu mes dirbame su olimpinio judėjimo 2020+5 darbotvarkės rekomendacijomis ir trys tikslai yra išskirtinai svarbūs. Pirma, pandemija parodė, kad medžiaga turi būti lengvai prieinama visiems norintiesiems, todėl šiuo metu dirbame su skaitmenine OVUP versija. Antra, mums labai svarbu prisidėti prie Jungtinių Tautų darnaus vystymosi tikslų, todėl dabar dirbame su keliomis Jungtinių Tautų agentūromis ir tarptautinėmis organizacijomis. Ir trečiasis tikslas – pasiekti ne tik olimpiečius. Turime daugybę olimpinių žaidynių gerbėjų, bet norime įtraukti dar daugiau. Labai norime pasiekti pedagogus, nesportuojančius žmones, tėvus ir visus, kurie nesidomi olimpiniu judėjimu, bet neabejotinai gali gauti naudos iš šios programos.
– Ko norėtumėte palinkėti OVUP mokytojams Lietuvoje?
– Mokytojai yra programos stuburas, nes jie yra tie žmonės, kurie įgyvendina visus OVUP elementus, turi tiesioginį kontaktą su vaikais, supranta savo šalies jaunimą ir žino, su kokiomis problemomis jaunimas susiduria kasdien. Jie yra pokyčių agentai. Mums mokymasis lygus pokyčiui.
Mokytojai – svarbiausi šios programos dalyviai. Jie turi jausti, kad ne tik prisideda prie savo švietimo tikslų, bet ir prie daugybės pasaulinių procesų, kurie juos susaisto su kitais pasaulio pedagogais, įgyvendinančiais OVUP. Jie tampa pasaulinės pedagogų bendruomenės dalimi. Ir tai yra unikalu. Mes labai vertiname mokytojų darbą, nes jie siekia daugiau, nei reikalauja jų ugdymo planas, suteikia savo mokiniams daugiau ir jau vien dėl to yra išskirtiniai mokytojai.