logo
days
hours
mins
secs
Vytautas Dranginis
03
May
2022

#Švietimas
Olimpinio švietimo forume – įkvepiančios istorijos ir motyvacijos užtaisas

Pagarba, pastangomis pelnytas džiaugsmas, tobulumo siekimas, proto, kūno ir valios darna bei kilnus elgesys – olimpizmo ugdymo temos, kuriomis praplėstas švietimas gali tapti raktu į sėkmę ugdant XXI amžiaus asmenybę. Apie tai kalbėjo jau septintą kartą Lietuvos tautinio olimpinio komiteto (LTOK) organizuoto Olimpinio švietimo forumo dalyviai.

Renginio įrašą galite rasti čia

Kauno „Žalgirio“ arenos amfiteatre vykusio renginio dalyvius sveikino pirmoji ponia Diana Nausėdienė, LTOK prezidentė Daina Gudzinevičiūtė, diskusijose ir pokalbiuose dalyvavo žinomi sportininkai, pedagogai ir specialistai. Jie pakvietė į švietimą pažvelgti plačiau bei pasikalbėti tema „Greičiau, aukščiau, tvirčiau – kartu“.

„Olimpinis švietimas – tai judėjimas, kuris ugdo pasitikėjimą savimi, moko gerbti save ir kitus, perduoda žinias apie sveiką gyvenseną, kuria lygias galimybes, telkia bendruomenes. Tai olimpinio judėjimo įsukamasis smagratis, kuris gali pasitarnauti humaniškumui, padėti kovoje su bet kokia diskriminacija, kurti atsakingą požiūrį į aplinkos apsaugos problemas, remti iniciatyvas jungiančias sportą su kultūra ir edukacija.

Jūs, švietimo atstovai, esate jėga ir Lietuvos stiprybė. Kviečiu visus jungtis prie olimpinio švietimo iniciatyvų. Kartu siekime, kad sportą pamiltų kuo daugiau vaikų ir jaunimo“, – forumo dalyvius sveikino pirmoji ponia D. Nausėdienė.

V. Dranginio nuotr.
V. Dranginio nuotr.

LTOK prezidentė, olimpinė čempionė D. Gudzinevičiūtė džiaugėsi galimybe po dviejų metų pertraukos susiburti gyvai.

„Praėjusią vasarą Tarptautinio olimpinio komiteto atnaujintas šūkis „Greičiau, aukščiau, tvirčiau“ pridedant žodį „kartu“ simbolizuoja šiandien taip reikalingą vienybę iššūkių kupiname pasaulyje. Džiaugiamės, kad po dviejų metų pertraukos šiemet kartu galime būti gyvai. Drauge su mumis – sportininkai, savo sričių specialistai, kurie yra gyvi olimpinių vertybių puoselėjimo pavyzdžiai,  savo darbais nuolat prisidedantys prie olimpizmo ugdymo.

Dėkojame pirmajai poniai Dianai už nuoširdų palaikymą olimpinio švietimo ir fizinio raštingumo srityse. Džiaugiamės, kad ne pirmus metus besitęsiantis gražus bendradarbiavimas prisideda prie vaikų fizinio aktyvumo augimo mūsų šalyje“, – kalbėjo D. Gudzinevičiūtė.

V. Dranginio nuotr.
V. Dranginio nuotr.

Vertybinis ugdymas – nuo mažų dienų

Diskusijoje „Pagarba gyvenime“ dalyvavo pirmoji ponia D. Nausėdienė, LTOK vadovė D. Gudzinevičiūtė, Lietuvos paralimpinio komiteto prezidentas Mindaugas Bilius, Britų tarybos Lietuvoje vadovė Ona Marija Vyšniauskaitė, Klaipėdos „Versmės“ mokytoja Ilona Malakauskienė, projekto „Svajonių komandos“ dalyvis Dovydas Paulauskas. Visi dalyviai vieningai sutarė – pagarba yra vienas svarbiausių elementų ne tik sporte, bet ir gyvenime, kurį jaunimui padėti įsisąmoninti turime nuo mažų dienų.

„Buvimas kartu komandoje nebetenka prasmės, jei joje nėra pagarbos. Be pagarbos komanda pradeda trūkčioti, aižėti. Jei nejausime, kad vienas komandos narys remia, gerbia, pasitiki kitu, buvimas kartu nebus toks prasmingas ir rezultatyvus. Pagarba yra pamatinis principas“, – kalbėjo Britų tarybos Lietuvoje vadovė O. M. Vyšniauskaitė, pabrėžusi, kad vaikai greičiausiai pagarbos mokosi sportuodami – mokydamiesi priimti nesėkmę, pralaimėjimą, gerbti varžovą, ištiesti jam pagalbos ranką.

Ji taip pat patvirtino, kad ketverius metus Britų tarybos Lietuvoje inicijuotas ir su LTOK vykdytas projektas „Svajonių komandos“ pakvies moksleivius bei pedagogus ir į penktąjį sezoną.

V. Dranginio nuotr.
V. Dranginio nuotr.

Su diskusijos dalyvių mintimis sutiko ir olimpinė vicečempionė, Lietuvos kilnaus sportinio elgesio komiteto prezidentė Austra Skujytė. Ji pranešimo „Kilnus elgesys sporte ir gyvenime“ metu pabrėžė, kad kilnus elgesys – viena ryškiausių pagarbos formų. Buvusi atletė pasidalino savo ilgamete sportine patirtimi susiduriant su kilniu elgesiu bei pateikė patarimų, kaip tokį jaunimo elgesį atpažinti ir kaip, atpažinus, skatinti.

„Visi sportininkai nori turėti medalį kišenėje, daugelis mano, kad tik tuomet jie bus vertinami. Ir iš tikrųjų, mes vertiname laimėtojus, bet juk visų pirma mums svarbu žmogaus sąžiningumas, jo pagarba kitam žmogui, kilnumas ir gera širdis. Apie tai aš nuolat kalbuosi su savo vaiku, juk mes visi esame tokie, kokioje aplinkoje užaugome, todėl kalbėkime su jaunimu, skatinkime, pastebėkime kilnų elgesį“, – sakė A. Skujytė.

V. Dranginio nuotr.
V. Dranginio nuotr.

Koks turi būti pedagogas?

Siekiant ugdyti pagarbą bei kitas olimpines vertybes ypatingas vaidmuo atitenka pedagogams. Pranešimą „Tobulumo siekimas. Pedagogo laikysenos ir požiūriai, reikalingi vertybių ugdymui“ skaitė patirtinio mokymosi vadovas, neformaliojo ugdymo specialistas Donatas Petkauskas.

Jis pabrėžė, kad viena yra vertybes deklaruoti, o visai kas kitą, jomis vadovautis. D. Petkauskas dalyvius įtraukė į diskusiją, kurios metu aptarė tobulumo siekimą bei koks pedagogas turi būti, kad mokinys norėtų juo sekti mokantis vertybių.

„Pats iš mokyklos išsinešiau atvirumo vertybę, kurią dabar laikau viena svarbiausių, net jei tas atvirumas yra nepatogus. Tą man įskiepijo dvi mokytojos, kurių požiūriu aš žaviuosi ir šiandien“ , – pranešimo metu sakė D. Petkauskas.

V. Dranginio nuotr.
V. Dranginio nuotr.

Įkvepiančios sportininkų istorijos

Diskusijoje „Pastangomis pelnytas džiaugsmas“ kalbėję olimpinė čempionė Laura Asadauskaitė-Zadneprovskienė bei paralimpinis medalininkas Edgaras Matakas dalijosi savo ilgamete sportine patirtimi bei prisiminė save vaikystėje. Pokalbio dalyviai kvietė pedagogus ir trenerius padėti vaikams rasti tai, kas juos džiugina ir niekada nenustoti jais tikėti, skatinti sunkiai dirbti.

„Kai pirmą kartą dalyvavau Lietuvos aklųjų čempionate, užėmiau paskutinę vietą. Tada treneriui pasakiau, kad kitais metais būsiu čempionas. Taip ir įvyko. Aš nesu talentingas, mano net ūgis nėra tinkamas plaukti, bet viską pasiekiau savo stipriu charakteriu ir dideliu noru, o į priekį visada vedė didelis trenerio, kuris man yra kaip antras tėtis, tikėjimas“ , – sakė plaukikas E. Matakas.

„Nesėkmės visada pastumia padaryti daugiau. Manimi labai dažnai abejojo, sakė, kad man tiesiog pasisekė, bet mane tai įkvėpė tik dar sunkiau dirbti. Prieš Londono olimpines žaidynes prie vyro olimpinių sidabro ir bronzos medalių pasikabinau aukso medalio nuotrauką. Man tai kas rytą padėjo suprasti, kodėl aš viską darau, kodėl man taip sunku. Vyras juokėsi, bet dabar paveikslėlio vietoje kabo tikras mano iškovotas olimpinis aukso medalis. Todėl ir savo dukrai sakau – tu tik niekada nepasiduok“, – kalbėjo olimpinė čempionė L. Asadauskaitė-Zadneprovskienė.

Motyvuoja tai, kas teikia džiaugsmą

Olimpinį švietimo forumą užbaigė diskusija „Kūno, valios ir proto darna“, kurios metu olimpinės rinktinės kineziterapeutas, mitybos ir sveikos gyvensenos specialistas Tomas Linksmuolis, gydytojas psichoterapeutas, lektorius Dainius Jakučionis, „Šešios trim“ sporto bendruomenės įkūrėjas Mindaugas Šatkus bei lektorė, dziudo trenerė, „Tapk Čempionu“ įkurėja Ieva Kulbickienė aptarė, kaip įkvėpti jaunimą judėti bei ką galima pasiekti valios pastangomis.

„Siekdami įkvėpti jaunimą turime jiems padėti susikurti mažus, pamatuojamus tikslus. Jaunimui sunku sekti ilgalaikių tikslų, jie nori čia ir dabar“, – pabrėžė olimpinės rinktinės kineziterapeutas Tomas Linksmuolis.

V. Dranginio nuotr.
V. Dranginio nuotr.

„Kalbant apie valią, vaikui labai svarbu išmokti motyvuoti save. Vidinė motyvacija yra ilgalaikiškesnė nei išorinė. Tai, kad mes pasakome vaikui, kad jis šaunuolis, niekada neprilygs tam, kai vaikas pats sugeba sau pasakyti, kad yra šaunuolis. Tai yra vienas pagrindinių valios variklių“, – kalbėjo psichoterapeutas D. Jakučionis.

Olimpinio švietimo forumas – nuo 2015 metų LTOK organizuojamas vienos dienos renginys, skirtas olimpizmo naujovėms aptarti. Forumo tikslas – supažindinti pedagogus, savivaldybių ir jaunimo darbuotojus su kitokiomis ugdymo galimybėmis, įkvėpti, padėti plėsti akiratį, ištraukti ugdytojus iš monotonijos, padėti atrasti savo profesiją ar veiklą iš naujo.